מסע בעולם של קסם

אפשר לשתף את הקסם...

עולם הקסמים היה נוכח עוד לפני שנולדתי…

אחת מההופעות הראשונות שלי כקוסם - בבית הספר היסודי אורה בו למדתי עד כיתה ח'
אחת מההופעות הראשונות שלי כקוסם – בבית הספר היסודי אורה בו למדתי עד כיתה ח'

הקשר הראשון שלי עם עולם הקסמים נוצר בעצם עוד בטרם לידתי. אבי שהיה מהנדס טייס באל-על נהג לרכוש טריקים פשוטים בחנויות קסמים באנגליה. הוא לא עשה מזה מופע ולא קריירה, זה פשוט עניין אותו להיות במרכז החברתי לפעמים, מוקף ילדים ואנשים בכלל. אולי גם היה לו צורך להבין איך אפשר להשלות אנשים בקלות רבה כל כך. כך מצאתי בביתי מטבעות שנעלמים, קלפים שמשתנים, ביצים שנעלמות ועוד כהנה וכהנה.

את הקוסם ה"אמיתי" הראשון פגשתי בגיל 5 במסיבת בר-המצווה של אחי הגדול גבי. זה היה עמוס צרפתי המכונה – "עמוס הודיני", והוא השאיר עלי רושם רב. עד היום אני זוכר איך יונים הופיעו בזו אחר זו, איך מים הופיעו בתוך כד, ואיך מקלות קסמים התפוגגו לאבק וסרטי בד.

חבר שלי, אשי, קיבל מתנה – ערכת קסמים. פתחנו אותה יחד והופתעתי לגלות עד כמה זה מושך ומסקרן אותי. התאמנתי והראיתי קסמים לכל אחד, ובמיוחד סבלו מכך האחים שלי. הייתי נודניק אמיתי. חקרתי איפה שרק אפשר. קניתי ספרים, נסעתי למערת הקסמים (חנות קסמים תל-אביבית של משה טייב ז"ל), הקסמתי פה ושם את ילדי הכיתה ופינטזתי על הימים שבהם אופיע. יחד עם זאת גם ציירתי המון, ותופפתי. שני תחביבים שהאחים הגדולים שלי היו מאסטרים בהם, לפחות בשבילי.

נסיעות לחו"ל הם קסם בפני עצמם…

בביקור בלוס אנג'לס בגיל 10, הגעתי דרך חברים של אימי למקום שאחרי שנים רבות חזרתי אליו כמעט כל ערב. היה זה ה- Magic Castle – טירת הקסמים שעוד אספר עליה רבות. בתיה אוסטרובסקי(מי שהיתה זמרת עבר מפורסמת בישראל), חברה של אמי, השיגה הזמנה מיוחדת וראיתי שם מופעים מדהימים. שכן שלי, קוסם בשם אלירון טובי, ניאות להעביר לי קורס קסמים תמורת סכום פעוט שאז נראה לי אסטרונומי. הייתי בעננים. לא יכולתי לחכות לשיעור הבא. למדתי אצלו בעיקר על קסמים שדורשים מיכשור מיוחד או הכנה מוקדמת מרובה וכן קסמים של זריזות ידיים. הדגש היה על ידע סודי ולא דווקא על מיומנות או הצגה. בשבילי, אז, זה היה מספק.

Doug Henning - דאג הנינג

בנסיעתי הבאה לארה"ב, בגיל 13 בערך, נכנסתי לחנות קסמים בניו-יורק והמוכר שם הציע לי ספר קסמים ענק על קסמי מטבעות. למעלה מחמש מאות עמודים. באנגלית! כדי להמתיק את הגלולה הוא עשה לי כמה דברים בקלפים שלמרות כל ידיעותי בקסמים לא היתה לי כל דרך להסביר אותם. הוא כנראה חיבב אותי ונתן לי במתנה ספר קטן וישן, שהכריכה נתלשה ממנו. (Expert at the card table) הוא אמר לי שבספר הזה אוכל ללמוד את מה שהוא עשה. הרבה שנים אחרי זה גיליתי שהוא צדק.

באותו טיול ראיתי גם מופע מדהים של דאג הנינג (Doug Henning) זקג"ל [זכר קוסם גדול לברכה] שנפטר בשנת 2000 ממחלת הסרטן. אני יכול עד היום לראות לנגד עיני איך הוא מצווה באצבעו על שתי מטפחות קסומות לנוע, והן מקפצות ורוקדות, נכנסות ויוצאות מתוך בקבוקים, מתחלפות והשד יודע מה עוד. זה היה מופע שטרם ראיתי אחר כמותו, למרות שראיתי מופעי קסמים רבים.

הקוסם הצעיר בפעולה…

התחלתי לעשות מעט מופעים בימי הולדת לילדים. כל הקסמים שלמדתי שימשו אותי. איכשהו אפילו התגלגלתי למפגש ההקמה של אגודת הקוסמים ופגשתי שם אנשים שאחר כך הפכו להיות חברים שלי.

בהופעות שעשיתי, גם אלה שממש נהניתי מהן, לא הרגשתי שאני מבדר אנשים. לא כל כך ידעתי מה להגיד. הרגשתי שאני נאבק בקהל במקום להוביל אותו לתוך חוויה של קסם. סבלתי מזה. לא יכולתי להתמודד עם העובדה שאני צריך לשקר לילדים האלה. לא ראיתי את הקסמים כהצגה. האמנתי שאני צריך לגרום להם לחשוב שמה שאני עושה הוא אמיתי. הילדים הוכיחו אותי על השקרים שלי ולא היתה לי ברירה אלא להפסיק לשקר. בשבילי, אז, זה היה גם להפסיק לעשות קסמים.

* * *

מתגלגלים בחזרה לקסמים

היו דברים אחרים: למדתי בלהט סיינטולוגיה (ואפילו עבדתי בזה כנער במרכז שלהם בתל אביב). ניגנתי בתופים עם הרכבים שונים. התגייסתי לצבא, הייתי בסיירת 8-0-5 (באים בשמונה, עושים אפס, הולכים בחמש). כשהשתחררתי מהצבא למדתי שנה לתכנת מחשבים. באותו זמן עבדתי במשרה מלאה בבית אסיה (נער משלוחים אצל אייזנברג, שהיה הבעלים של חצי מהמדינה כמעט).

הרפתקאות בארה"ב…

לאחר כשנה, נסעתי כדי לחיות תקופה בלתי מוגבלת בארה"ב. עשיתי עבודות מזדמנות כמו משלוחי פיצה דומינוז. לאחר יום עבודה כזה החלטתי שאני חייב למצוא משהו שאני אוהב לעשות. משהו שיעשה לי כיף. משהו שיהפוך את השגרה לחוויה.

למחרת באחד ממשלוחי הפיצה הגעתי לחבורה שניגנה ורק המתופף שלהם לא הגיע. הצטרפתי לסשן שלהם וניגנתי רוק כמו שצריך. היה לי ממש כיף והם רצו שאשאר, אבל בנקודה הזאת הבנתי שזה לא מה שאני מחפש.

מתחיל לדייק…

החלטתי לחפש עבודה שקשורה איכשהו לילדים. מצאתי עבודה במעון-יום כ"גננת ממין זכר". במהלך עבודתי שם גיליתי שאני ממש נהנה לעשות לילדים האלה קסמים. יותר מזה, מסע קצר לחנות קסמים כדי לרכוש מעט טריקים, הוביל אותי לעבודה נוספת – מוכר בחנות קסמים. זכרתי שקוסם ישראלי בשם עמוס קדברא מתגורר בלוס אנג'לס והחלטתי לנסות למצוא אותו.

אמנם לא ידעתי את שם במשפחה שלו, אבל חשבתי שהשם עמוס יהיה מספיק בולט. פתחתי דפי זהב ומצאתי A. Cadabra בסיווג 'קוסמים'. חשבתי לעצמי שרק קוסם ישראלי יוכל לקרוא לעצמו בשם כל כך לא…מיוחד? התקשרתי בחשש מה אבל מיד כששמעתי את המבטא הבנתי שהוא האיש. הוא מאוד שמח והזמין אותי לבוא אתו למג'יק קאסל, טירת הקסמים.

טירת הקסמים

עמוס לבקוביץ' - קדברא
עמוס "קדברא" בתמונה פרסומית.

מרגע שדרכה כף רגלי שם לא רציתי לעזוב. יקום של אשליות התגלה שם במלוא הדרו. שם בעצם, נפתחה הדלת שלי לעולם הקסמים. עמוס לבקוביץ' התגלה כאדם התומך והעוזר ביותר בעולם. הוא הכיר לי אנשים והפנה אותי למקומות הנכונים. כשהתברר לי שגם לו יש אוזן חירשת (האוזן השמאלית שלי חרשת, אצל עמוס זו הימנית) זה מאוד הצחיק אותי כי יכולנו ללכת זה לצד זה ולשוחח ולהיות מנותקים מהעולם.

אגב, עמוס, זכרונו לברכה, היה גם אחד הקוסמים הטובים ביותר בעולם והוא זכה כבר פעמיים ברציפות בתואר הנכסף: קוסם הבמה הטוב ביותר בעולם מטעם האקדמיה לאומנויות הקסמים.

עברתי בחינת קבלה בקושי רב. (הייתי חייב לעשות את זה מהר לפני שהתלהבותי תצטנן אבל לא הייתי מספיק מוכן) אני חושב שהבוחנים (ביניהם ג'וני פלאט, זקג"ל) העבירו אותי בגלל אהבתי לקסמים יותר מאשר האיכות של הטריקים שלי. ביליתי בטירת הקסמים כמעט כל זמן שהיה ברשותי במשך כשנתיים.

הכרתי שם את "הפרופסור" Dai Vernon, האיש שהוביל דור שלם של קוסמים. הוא שלימד כל כך הרבה רבים וטובים. Dai vernon, The Proffessor - דאי ורנון, הפרופסורהוא ישב שם כל ערב בפינה החשוכה שלו עם חפיסת קלפים ביד (גם צפונה מגיל 90) וניסה למצוא דרכים טובות יותר לבצע את הקסמים. כל אחד שחשב שהמציא את הגלגל הגיע אליו למבחן האמיתי. כשהוא אמר על משהו שהוא טוב- אנשים הקשיבו. היתה וישנה עדיין המון הערכה והערצה כלפיו. אפשר לאמר שהאיש הזה שינה את עולם הקסמים כפי שתוכלו לראות בסרט הזה על חייו.

היו שם גם צ'רלי מילר המצחיק והחביב, אל גושמן-אומן ההסחה ועוד רבים וטובים שאינם עוד עמנו, אנשים שטבעו את המונח קלוז אפ מג'יק על מפת העולם.

המורה שלי…

היה גם המורה שלי, Larry Jennings (זקג"ל) שהיה שרברב למחיתו ולא היה מוכן לעסוק בקסמים כפרנסה. עבורו היה בזה טעם לפגם. הוא כל כך אהב את הקסמים שהוא לא רצה בשום פנים ואופן לעשות פשרות בנושא. הוא רצה לעשות בעולם הקסמים רק את מה שאהב. והוא אהב מאוד. הוא יצר בשנותיו הרבות בעולם הקסמים מספר רב של טריקים מדהימים ומבריקים. אך יותר מהקסמים, היתה צורת החשיבה המיוחדת שלו ובעיקר הטכניקה המדהימה שבה יכל לעשות הכל, ממש הכל עם חפיסת קלפים.Larry Jennings, my teacher - לארי ג'נינגס, המורה שלי

בטירה קיימת גם ספריה ענקית עם מצבור ענקי של ספרים מכל העולם שהנושא המשותף שלהם הוא… איך לא, קסמים. ישבתי שם המון. נעזרתי בחברים אחרים כגון ג'ים פאטון ובילי מק'קומב האגדי שגם הם כבר לא עמנו. בילי היה מפיל אנשים מצחוק בלאס וגאס עם ההומור המטורף שלו, למרות שעבר כבר את התשעים.

חברים והשראה…

היו גם החבר'ה שלי, דן סילבסטר, אלן היידן, טום פריים, אלפונסו ואחרים. היינו מבלים שם עד השעות הקטנות. אחרי שסגרו שם המשכנו לאיזה מסעדה שפתוחה כל הלילה כדי להמשיך ולחקור את עולם הקסמים וגם אחד את השני. (למרות שבבוקר צריך היה לקום לעבודה ולהתחיל יום חדש)

בכל יום א' כמעט היתה הרצאה של קוסם בעל שם כמו יוג'ין ברגר, ג'ון קורניליוס, ג'יי סנקי, טום אוגדן או אחרים. זה לא יכול להיות הרבה יותר טוב מזה.

שם גם גיבשתי לי את החלום לשוב ארצה ולהראות לקהל הישראלי שאומנות הקסמים איננה רק שליפת שפנים מכובעים – יש גם יונים ממטפחות וקלפים מגב היד. 🙂

* * *

מה הלאה?

לדעתי, כל אמנות, ובהן גם אומנות הקסמים, היא כלי ביד היוצר, האומן. כלי שמאפשר להתבטא ממש כשם שהצבע והמכחול הם כלי ביד הצייר. ממש כפי שהנייר והדיו מאפשרים למשורר לחרוז.

באמצעות הקסמים מצאתי דרכים ליצור מטפורות שמרגשות, מפליאות ומדברות לאלפי אנשים בכל רחבי העולם.

כל זה קרה עד שנת 1987 שבה שבתי לארץ ישראל… וקורותי מאז:

  • צוותי בידור באילת
  • עלילותי בניו יורק
  • לימודים בבית צבי
  • סדרת הטלויזיה "ש.ק.ר"
  • מסעותי במזרח הרחוק
  • החיים באילת
  • החזרה עם משפחה לכרך הגדול
  • עבודה עם חברות בכנסים ותערוכות בינלאומיות
  • הופעה בסידרה הפיג'מות
  • תוכניות אירוח שונות
  • הנישואין השניים שלי
  • עבודתי כקוסם רפואי בבתי חולים
  • לימודי ליצנות (רפואית, חינוכית ובכלל)
  • הפכיתי למאמן Life Coach.
  • לימודי הנחיית קבוצות וכיצד זה משפיע…
  • ועוד

 אוף, ראשי הפרקים הללו כבר בטח מתחילים לרגש אתכם מאוד ואתם חייבים לקרוא על כל זה כבר עכשיו – אבל כל זה בהמשך.

קרא על חשיבות הפליאה

המופע –נ.ב. איפה הקסם?!


אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 − 1 =