מקוריות ויצירתיות – כמה מילים

אפשר לשתף את הקסם...

מקוריות ויצירתיות – כמה מילים

קסמי קלוז אפ במהלך כנס אי שם בתאילנד
קסם סטנדרטי – עם דרך הגשה מקורית

הערה: מאמר זה נכתב בשנת 2011.

עברתי דירה השבוע ובין הניירות שהתגלגלו בין ידי ויצאו ממחבואם גיליתי מאמר שכתבתי למגזין של אגודת הקוסמים. 

(אז קראו לה "האגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל" בשנת 1987. לאחר זמן האגודה שינתה את שמה ל"אגודת לקידום אמנות הקסמים בישראל – אגודת הקוסמים" ולאחר זמן מה הושמט השם המקורי ונשאר רק "אגודת הקוסמים".)

היו לי אז חלומות רבים ויפים ורציתי להנחיל הלאה את הערכים שאחרים נטעו בי. לימדתי אז המון תלמידים באופן פרטי ובמסגרת החטיבה הצעירה שנועדה לטפח דור חדש של קוסמים. קיוויתי שהם יהיו נקיים מהנטייה להעתיק את מה שכבר נעשה. רציתי לעודד מקוריות ויצירתיות באמנות הקסמים…

שקר אמיתי

ישנו משפט שאומר שהשקר הטוב ביותר הוא האמת. לדעתי משפט זה הוא שקר טוב מאוד כי הוא נכון!
לפני ימים ספורים סיפרתי למישהו מחברי האגודה על הדרך שלי להציג את הקסם הידוע בכינויו הפונפונים. מייד כשסיימתי הוא אמר לי "עכשיו יש לי מה לעשות עם הפונפונים גם בהופעות למבוגרים".
כמובן שמחתי לקבל מחמאה, אבל לא לקחתי את זה כמחמאה. דרך ההגשה שלי היא דבר מאוד אישי, וכפי שלא תצפה מהגששים יבצעו מערכון של שייקה אופיר וההיפך, לא אצפה מקוסם להגיש קסם באותה צורה שקוסם אחר מגיש אותו, ולכן בחרתי לצטט קטע מתוך ספר שהפך לתנ"ך שלי בשנים האחרונות:

על אמנות המופע מאת דייויד דבנט ונוויל מסקין

"...כפי שהוסבר קודם קיימת אמנות המחקה דברים הקיימים בדימיונו של האמן. ישנו סוג אחר של אמנות המחקה דברים שקיימים (בטבע או בחיים).
אולם...ישנו גם סוג שלישי של אמנות אשר אינה מחקה דברים בדימיונו של האמן ואפילו לא דברים שקיימים אלא מחקה את החיקויים של אמנים אחרים. שלוש הסיווגים האלה מכונים לפי הסדר הבא: אמנות גבוהה, אמנות רגילה ואמנות שקרית....
"...בחינה הגיונית של נושא האמנות השקרית מעלה כי בקסמים, כמו באמנויות האחרות, אמנות שקרית היא אמנות שמחקה אמנות. בהקבלה לציור, ציורים של האמנים הגדולים הועתקו על ידי תלמידיהם או ע"י מעתיקנים מקצועיים. רבים מציורים אלה הם העתקים מדוייקים של המקור, ולמרות זאת, שום אדם השפוי בדעתו לא יחשוב שחיקויים אלה הם אמנות אמיתית. כולנו ראינו העתקים של יצירות מפוארות שנמכרים בפרוטות לעומת היצירות המקוריות שהן לעיתים קרובות כה יקרות עד שאין סכום גדול מספיק לקנותן. הסיבה לכך ברורה. המקור הוא אמנות גבוהה ואילו ההעתקה היא אמנות שקרית. ההבדל היחיד (בין ציור לקסמים) הוא שבציור קיים מושג היושר.
"...בקסמים אם כן, יצירת אפקט מקורי זו עבודת אמנות גבוהה. זה חיקוי של ביטוי כוחות על-טבעיים באופן שנברא בדימיונו של האמן. הגשת אותו אפקט באותה צורה על ידי אמן אחר זו אמנות שקרית. זהו חיקוי חסר ערך בדיוק כמו הציור שהוא העתקה.
"...ועדיין, למרות האמת שבאמירה זו, רבים מהאנשים העוסקים בקסמים, אם כאמצעי מחייה ואם כתחביב, מתעלמים לחלוטין מעובדות אלה ויש להניח כי תפגע בציפור נפשם אם תטיל ספק בהיותם אמנים. אבל בכל שהם עושים הם מוכיחים שהם אינם אלא מכונות שכפול. יכולים הם לבצע רק משהו שמישהו אחר ביצע לפניהם באותו אופן ושום דבר נוסף. אנשים אלה אינם אמנים.
"...ישנם הסבורים כי החמרנו מדי עם המעתיקים, אבל יש לזכור שלא ניתן להשיג שום מטרה שימושית על ידי התעלמות מהנתונים ובמיוחד כאשר אנו עומדים על עניין של צדק. אם ברצוננו להעלות את עולם הקסמים למקומו המיוחד בין האמנויות, אל לנו להשמיט שום אמת, תהיה מכוערת ככל שתהיה, שתעזור לנו לקבוע את הנקודות המבדילות בין אמנות יפה לבין אמנות שקרית השכיחה כל כך בעולם הקסמים."
קטעים אלה נלקחו מהספר OUR MAGIC  שנכתב ב1911 על ידי נוויל מסקלין ודייויד דבנט, שני קוסמים ידועים מאוד באנגליה של סוף המאה ה-19.
הדברים הללו היו נכונים אז והם נכונים גם היום. אם נדרוש מקוריות מעצמנו באופן עקבי ומתמיד, אם לא נסתפק במה שיש, אם לא נעתיק האחד מהשני, רק אז נוכל לקדם את האמנות שלנו לרמה של אמנות אמיתית.
אז אני מציע שלא ניקח דוגמה מאלה שלא יכולים לחשוב על דרך מקורית להגיש את הקסמים שלהם, אלא ההיפך, נשמש להם דוגמה טובה בכך שנשתמש בכלים של מקוריות ויצירתיות כמו גדולי האמנים.

אורי אשכנזי

עוד מסמך שהתגלה לעיני בניסיון לסדר את הדירה החדשה היה שיר (מצחיק משהו) שכתבתי בנערותי:

מות הנדוש

מקוריות היתה לו לערך נשגב
"הכל הם יודעים עלי", הוא חשב.
"את רוחי, את נפשי, הרגלי.
איך אוכל להיות מקורי בין רעי?!"

"אפתיע בשיר? אספר עוד כזב?"
הוא ברח כשנתקל בנדוש הנתעב
אך בריחות לא עזרו לשנות ת'מצב.
רק להיות מקורי - זה הקו.

כשאמרו לו "זה לא מקורי", נעלב
התמלא רחמים עצמיים ועזב.
וכך מבואס לבדו הוא ישב
משפיל את ראשו, הזנב בין רגליו.

זה היה די ברור ומובן מאליו
שהחליט סוף כל סוף לסיים את חייו.
"אם חיי נדושים הן פי כמה מוטב
למות בידי" כך השאיר במכתב.

אך עדיין הוא חי לו מאוד מאוכזב.
התאבדות חדשה הוא חיפש - אך לשוא.
כל הדרכים הומצאו לפניו.

אורי אשכנזי

•   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •

תמונת הסטודיו הראשונה שלי :-) צולמה בסטודיו בלוס אנג'לס ב1986...
תמונת הסטודיו הראשונה שלי 🙂
צולמה בסטודיו בלוס אנג'לס ב1986…

מקריות ומקוריות

המקריות הזאת שבה שני הכתבים האלה התגלו לעיני בערך באותו רגע, גרמה לי לנסות להבין את נושא המקוריות יותר לעומק…

מקוריות היא נושא שזוכה להרבה כבוד במחוזותינו. ממציאי פטנטים למיניהם, חוקים לשמירת קנין רוחני, סמלים מסחריים, אמנים, סופרים, מוסיקאים… כל אלה ואחרים נהנים מכסף רב בשל היותם יצירתיים ומקוריים. כל דבר שיצר האדם  התחיל באיזשהו רעיון מקורי (שברוב המקרים אחרים אחר כך גנבו).

אפשר אפילו להגיד שרוב האנשים שההיסטוריה הנציחה את שמם היו אנשים ששפעו מקוריות. (או לפחות הסתירו די טוב את הגניבה שלהם)

למה מקוריות?

אז מהי מקוריות ומה צריך כדי להיות מקורי? האם יש פעולות יומיומיות שניתן לעשות כדי לשמר מקוריות?

כשאני רוצה להבין משהו טוב יותר אני מחפש את משמעות המילה והמקור שלה. (כמה מקורי)
אז פתחתי מילון וגיליתי ש…ישנן מילים נרדפות רבות למילה מקוריות: חדשנות, יצירתיות, שונות, ראשוניות, לא-מועתק, אוריגינליות, מיוחדות. אבל חשוב מכך, גיליתי מהיכן מגיעה המילה!

מקור המילה מקור הוא בשפה האוגריתית ופירושה – מעיין.

מעיין?!

זה כל כך הגיוני שמדובר בנביעה ממעיין… מעינות מביעים מי תהום מתוך מאגרים תת-קרקעיים ונראים כאילו הם המקור.
מוצארט סיפר שהוא לא יוצר את המוסיקה. היא מתקיימת בראשו והוא רק כותב אותה.
מיכלאנג'לו אמר שהפסל כבר באבן והוא רק חוצב ממנו את המיותר.
אני יכול לספר שגם אני חוויתי סוג כזה של יצירתיות שבהם דברים ממש התגלו לי כאילו משמיים לא פעם.
מים הופכים למקור ברגע הנביעה שלהם, למרות שהם היו קיימים גם קודם.
מה גורם למים לנבוע מהמעיין? שאלה טובה. הצפה? חימום? חוסר ברירה? התגלות?
אולי יש פה כלי שיכול לעזור לנו להיות מקוריים יותר…
וכפי שאומרת אליזבט גילברט – איך אוכל להיות יותר מהמעין שנובע בתוכי?

•   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •   •

כמה ציטוטים שמצאתי בנושא מקוריות ויצירתיות:

“Insist upon yourself. Be original.”
ראלף וולדו אמרסון

(להיות אתה עצמך – התמדה והתעקשות על מקוריות ויצירתיות. אהבתי)

“Originality is the art of concealing your sources”
בנג'מין פרנקלין

מעניין, אז לדעתו אין חדש תחת השמש? תחמן לא קטן הפרנקלין הזה – לא סתם שמו את פניו על מאה דולר

“Should we all confess our sins to one another we would all laugh at one another for our lack of originality”
חליל ג'יבראן

כן. החטאים של רובנו דומים, זה דווקא בפעולות ישרות הדרך שלנו שאנו מוצאים מקוריות רבה

“What moves those of genius, what inspires their work is not new ideas, but their obsession with the idea that what has already been said is still not enough.”
יוג'ין דלקרואה

לדבוק בדרכך ולהפיק ממנה יותר – מעניין!

“You've gotta be original, because if you're like someone else, what do they need you for?”
ברנדט פיטרס

🙂 רעיון מעניין. האם רעיון או עשייה מקוריים הופכים אותנו לבעלי ערך?  ואם כן, היות ומדובר בתרומה ייחודית, כיצד נמדדת תרומתנו?

“Millions of men have lived to fight, build palaces and boundaries, shape destinies and societies; but the compelling force of all times has been the force of originality and creation profoundly affecting the roots of human spirit.”
אנסל אדמס

המממ… כן. בהחלט. אין שום דבר בעולמנו שאינו תוצר של מקוריות. אנושית או אלוהית

“Originality does not consist in saying what no one has ever said before, but in saying exactly what you think yourself.”
ג'יימס סטפנס

הביטוי של הקול הפנימי – מקוריות אמיתית.

ולסיום – אהבתי במיוחד את זה:

“Originality is not seen in single words or even sentences. Originality is the sum total of a man's thinking or his writing.”
יצחק בשביס זינגר

הסופר המקורי לא ממציא אותיות אלא יוצר חוויה שלמה וייחודית עבור עצמו וקוראיו.

========================================================
אשמח לגלות מה אתם חושבים על הנושא… (ואם היתה לכם הסבלנות לקרוא את כל זה)

להיות קוסם זה לחשוב מחוץ לקופסה.
יומקסים ומקורי,

אורי


אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen + twelve =