פליאה וחשיבותה

אפשר לשתף את הקסם...

היי קוסם, למה פליאה?

נערה מגיבה באחת מופעותי - פליאה ניכרת במבטהפליאה היא רגש, הדומה לתדהמה, שאנשים חווים כאשר הם עומדים מול דבר-מה נדיר או בלתי צפוי. פליאה היא מילה בעלת קונוטציה חיובית יותר מתדהמה, וכרגש מתבטאת לאורך תקופה ארוכה יותר של זמן. כמו כן, היא הוכחה כקשורה לסקרנות, קסם ודחיפה לחקירה מדעית. (מועתק מויקיפדיה)

כילדים אנו מתפלאים כל הזמן. איננו מבינים את הדברים שמתרחשים סביבנו, אנו מלאי פליאה לגביהם, וטוב לנו עם זה. אנו סקרנים ומלאי שקיקה לדעת, לבלוע את העולם. הכוח המניע הוא… פליאה.

פליאה היא הכוח שסוחף מדענים ואנשי רוח לחפש תשובות. הגפרור שהצית את מוחם של אנשים כגון ניוטון, אריסטו, ליאונרדו דה-וינצ'י ואת אלברט איינשטיין. הספינה שהובילה אותם במסעי חיפוש אל תגליותיהם ויצירותיהם המדהימות. הכוח שעוזר לאומנים ליצור.

הסקרנות – תשוקת הנפש

סקרנות היא תוצאה של פליאה. כשאנו ילדים, כל העולם מפתיע אותנו ואנו חייבים לחקור ולהבין אותו. אפילו הפחד אינו מרתיע ילדים מלנסות ולהבין כיצד דברים עובדים ולמה. הפליאה מובילה אותנו למצוא את החופש שלנו וכמה רחוק נוכל להגיע. הכישלונות שלנו מלמדים אותנו את המגבלות והחוקים… וכשאנו מבינים ומקבלים אותם…אז אנו מתבגרים.

המובן מאליו

כמבוגרים, אנו מגבילים את עולמנו. אנו שמים חומות. החוקים מתויקים במגירות השונות. יש סדר לדברים. גם אם איננו אוהבים שגרה, אנו מוצאים את עצמנו נופלים אליה וממנה. אבל…

הקוסם אורי אשכנזי מביא פליאה לעיני הילדים
הקוסם אורי אשכנזי מביא פליאה לעיני הילדים

…פתאום הכוכבים אינם מספיק קרובים כדי שנוכל לגעת בהם. מחשבות רציונאליות וה"הגיון" משתלטים על כל זוויות הראיה שלנו ואינם מאפשרים לנו להסכים לקבל את מה שלא תייקנו כבר כחוקים קבילים ומעוגנים. חוקי הטבע הם דבר שאפשר לחקור אותו ואולי אף להתגבר עליו אך לבטח לא ניתן לשנותו. אנו רגילים לשאול שאלה ולקבל תשובה מאותו מאגר של תשובות שתמיד היו שם בשבילנו. כללים, מוסכמות, תכתיבים, חוקים, עקרונות, עובדות, אקסיומות, מנהגים, אמונות, נהלים…

וככל שאנו שוקעים לתוך ההסכמה עם העולם המוכר והיומיומי הזה אנו נוטים להתעלם מהעובדה שגם אם נהיה בני האדם העשירים בתבל עדיין לא יהיה גופנו יותר מגרגר אבק בעולם המוזר והמיוחד הזה. חשוב מכך, ככל שאנו שוקעים לתוך היומיום, אנו שוכחים לעשות את הפעולה הטבעית והמיוחדת הזו שיכולה לעורר אותנו ולתת לנו מעט יותר אושר, חופש, נעורים ושמחה:

אז הנה אני כאן כדי להזכיר לכם את חשיבותה של פליאה

תובנות של קוסם על פליאה:

ככל שאני מצליח יותר בתפקידי והקהל מאבד את האחיזה במציאות, ככל שהם חווים יותר "קסם" כך עולה האושר שלהם. ככל שאני מגניב אותם יותר, הם גם שמחים יותר ורוצים להישאב עמוק לתוך פליאה.

למה יש אנשים שמתעצבנים כשמנסים לגרום להם להשתאות?

נתקלתי באנשים שפשוט לא רוצים לחוות קסמים. הם לא פתוחים לרעיון שהמציאות איננה המפה שהם יצרו בתוך ראשם. זה לא שהם תמיד לא היו מוכנים לחוות את הקסם, הם פשוט נכנעו למה שלמדו, ועכשיו הם עסוקים מדי בלנסות להחזיק את העולם הזה יציב כפי שהוא וכועסים בכל פעם שמישהו מנסה לרמוז שאפשר לראות דברים אחרת.

ניסיתי השבוע לשאול אדם כזה את השאלה: "מה תאבד אם תרשה לעצמך להאמין שהעולם הזה איננו מוצק ומקובע כפי שחשבת? שאולי יש למשל דרכים שונות להתבונן על המרחק בינינו, ולא רק בסנטימטרים?" הוא צחק, ובהמשך הרשה לעצמו ליהנות – יותר מזה, הוא בא אלי בסוף המופע וסיפר לי עד כמה הוא נהנה וכי הוא שינה את דעתו לגבי קסמים).

האם ראיתם אי פעם אדם מבוגר משתאה? האם ראיתם את הבעת האושר הנסוכה על פניו?

פליאה - מבוגרים וילדים כאחד נהנים מהקסם
פליאה – מבוגרים וילדים כאחד נהנים מהקסם

אני מדבר על הרגע שבו הוא מכריז בפני עצמו, כי הוא נתקל בכוחות שהם מעבר למה שהוא מוכן היה עד עתה לקבל, שיש בעולם עומק הנוגד את ההסברים המוכרים, שקיימים ביקום. רבדים חדשים שצריך לחשוף, שקיים "סוד" – כפי שכינו זאת חכמי הקבלה.
זהו הקסם של פליאה!

פליאה לעומת הגיון

תוך צפייה בקהל הסקתי שכדי להוביל את הקהל לכדי פליאה, עלי לשחק את המשחק יחד איתם ולא נגדם. יחד עלינו להתמודד כנגד ההיגיון והאנליזות שלהם. על הקוסם להבין שהמכשול שמפריע לקהל הוא הסקפטיות שלהם ולכן עליו להוביל אותם צעד אחר צעד כדי להכניע את ההיגיון. רק כך יוכלו לזכות במשב רענן של ילדות.

הצופה חייב לעבור את התהליך המופלא של הניסיונות למצוא את הפתרונות האפשריים ובסופו של תהליך  להיכשל – כדי שיוכל להגיע ליעד הנכסף – פליאה.  אם לא יושלם המסע, הצופה יחזור לסורו ובפעם הבאה יהיה קשה יותר להוציא אותו ממנו. אם לא אביא את הצופה אל הפליאה, היום שלו יישאר אפרורי וגשום, ההיגיון הסקפטי שלו ישוב ויתבע את מקומו הרגיל, השגרתי והמשעמם ואז יכריז ההיגיון בקול: "יש! הבנתי את הטריק המטופש הזה ועכשיו אני מצויד כהלכה כדי להביס את ה'קוסם' הזה. הם לא יצליחו לנטרל אותי כל כך בקלות בפעם הבאה. אני ההיגיון שולט בעולם הזה ואסור עוד להטיל ספק בחוקי. אני שוב בשליטה!"

וכך… כל מאמצי להשגת הפליאה והשמחה של האדם ילכו לאיבוד.

האויב המוצהר של פליאה הוא לא אחר מאשר: ההיגיון! …בעצם…אותו חלק בהיגיון שמנסה בכל כוחו להפגין שרירים כאילו הוא שולט בעולם, בעוד שלאמיתו של דבר, אין לו שום אחיזה אמיתית בו. ההיגיון המתחזה הזה הוא למעשה הבלון הנפוח שנותן לנו תחושת בטחון, מזוייפת ושקרית, שאנו כביכול – בשליטה.

האושר שבפליאה הוא אמיתי ועמוק ויש בו כדי להשיב לאדם את ילדותו, את נעוריו, את חירותו.

אלברט איינשטיין - פליאה בהתגלמותה
אלברט איינשטיין

כשאני עושה קסמים, מטרת המשחק היא פליאה.
פליאה היא קריאת התגר של הרוח החופשית כנגד כל ההסכמות… וזהו התפקיד שלי – להפליא!

The most beautiful and most profound emotion we can experience is the sensation of the mystical. It is the sower of all true science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer wonder and stand rapt in awe, is as good as dead. To know that what is impenetrable to us really exists, manifesting itself as the highest wisdom and the most radiant beauty which our dull faculties can comprehend only in their primitive forms – this knowledge, this feeling is at the center of true religiousness

(Albert Einstein)
יומקסים ומפליא לכם,

אורי אשכנזי OMG – קוסם

תנו לעצמכם להתפלא…


אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 2 =