הראש היהודי ממציא פטנטים

אפשר לשתף את הקסם...

 קוסמים יהודים בהיסטוריה

משה רבנו וישו בציורים - קוסמים יהודים במיתולוגיהמאז ומעולם היו היהודים בעולמנו ידועים ביכולתם להדהים, להשלות ולאחז את עיניהם של האחרים. כסף לא תמיד היה נחלתם של קוסמים יהודים, אולם הם תמיד הפגינו מקוריות וייחוד. הקוסם היהודי הראשון היה כנראה משה, שהלך נגד דעת ה', והוציא מים מהסלע. עוד קוסם שהיה ידוע ביכולתו להוציא יין מבקבוק ריק, להפיק לחם וללכת על המים היה, כמובן ישו. ישו גדל כיהודי כאן, בארץ הניסית הזאת. ההיסטוריה של העם היהודי עמוסה בשמותיהם של קוסמים יהודים ונביאים יודעי דבר, שהשתמשו בטכניקות מתוחכמות כדי להשיג את מטרותיהם ואף לכוון את פעולותיהם של אחרים לפי רצונם. במאמר זה אספר לכם על קוסמים יהודים שעשו לעצמם שם בעולם הקסמים כממציאים, מפתחים, או אמנים מופיעים.

הבה נחזור לאחור כמה מאות שנים, לתקופה שבה הכרכרות והסוסים היו כלי הרכב העיקרי, ללא בתי קולנוע או קניונים ענקיים, בלא מטוסים או טלויזיה. על הפלסטיק עוד לא חלמו, בשלטון היו מלכים וקיסרים. אולמות שימשו בעיקר להצגות תיאטרון, קונצרטים, בלט ואופרה. הקוסמים, שעד אז היו מופיעים ברחובות ובקרקסים החלו להרים ראש ולהבדיל את עצמם מהלהטוטנים והליצנים שהופיעו ברחוב כמקבצי נדבות. בין אלה לא נפקד מקומם של קוסמים יהודים.

קוסמים יהודים במאה ה18

יעקב מאיר "פילדלפיה" ארה"ב (1735-1795)

פילדלפיה נודע בשל הבאתו את אמנות הקסמים מאמנות רחוב נחותה לרמה של אמנות ממש. הוא היה קוסם, אסטרולוג, ואלכימאי של הדוכס פון קימברלנד. בשנת 1756 החל פילדלפיה להופיע בציבור. הוא התפרסם באנגליה ובאירופה ולא באמריקה בה נולד וגדל. הוא הופיע בפני קטרינה הגדולה, הסולטאן מוסטפה השלישי ובפני קיסר אוסטריה. פילדלפיה גם פירסם ספר קסמים (אירוע נדיר באותה תקופה). עוד

פיליפ ג'ונס – אנגליה

הופיע באנגליה במאה ה18 בעיקר בפני האצולה. לאחר מכן פתח מופע במוזיאון וזכה להצלחה. באותה תקופה קם מתחזה שלו בשם ג'ונס והחל להופיע. ג'ונס קרא תיגר על מתחזהו באמצעות תחרות קסמים, שתיערך בפני קהל. הקהל בחר בג'ונס האמיתי כמנצח. באחד מהטריקים המפורסמים שלו הגיש למישהו בקהל יונה חיה שראשה מושחל על חוט בלא סימני נזק, ואז חתך את הראש וחיבר אותו חזרה בהצלחה.

משפחת במברג

דוד במברג - אבי משפחת קוסמים יהודים מפוארתג'ספר במברג עסק באלכימיה בשנות ה-1700 המוקדמות. הוא השתמש באורות ועשן כדי ליצור אשליות של רוחות, אולם לא נחשב כקוסם. היה זה צאצאו אליעזר במברג (1760-1833) שהכניס את המשפחה לעסקי הקוסמות. בהופעותיו השתמש אליעזר ברגל התותבת שלו כדי להעלים לתוכה חפצים קטנים.

בנו, דיוויד לינדרט במברג (1786-1869) היה קוסם החצר שלהמלך ויליאם השני וכן של הנסיך פרדריק מהולנד. הבן של דייויד, טוביאס (1812-1870) היה אילוזיוניסט מצויין וגם הוא כיהן כקוסם החצר של ויליאם השני ובנו אחריו. הוא נחשב גם לממציא של קסם ה"גלטה" שבו פסל מקבל חיים והופך לנערה. דייויד טוביאס (1843-1914) מונה לקוסם של ויליאם השלישי.

בנו תיאודור (1875-1963) כונה "אוקיטו" שפירושו ביפנית – עושה ניסים. בילדותו אוקיטו כמעט טבע ומאז סבל מחרשות כמעט מוחלטת, לכן בחר להופיע בפנטומימה. בגיל 18 כבר הופיע על בימות ברלין, ובהמשך עבר בכל אירופה, אנגליה, ארה"ב ודרום אמריקה. אוקיטו גם המציא קסמים רבים ואביזרים שיצר במו ידיו נחשבים היום בין הנכסים היקרים יותר של עולם הקסמים.

בנו של אוקיטו, דייויד במברג (1904-1974) שימש כאסיסטנט כבר מגיל צעיר מאוד, אולם כבר כנער החל גם להופיע באופן עצמאי כמנטליסט, אמן צלליות וכשחקן. הוריו נסעו להופיע בעולם והשאירו אותו בלונדון, שם בילה זמן רב בהופעותיהם של נוויל מסקלין, דייויד דבנט והווארד טרסטון. גם דייויד במברג, כמו אביו בחר להופיע בסגנון אוריינטלי ושמו הבימתי היה fu-manchu. דייויד היה האחרון בשושלת במברג המופלאה שמנתה שבעה דורות של קוסמים. עוד

משפחת הרמן

השושלת הזו החלה עם סמואל הרמן, יהודי פולני רוסי שנולד בברלין וייסד אחת משושלות הקוסמים המפוארות של ההיסטוריה. הוא עצמו היה קוסם נודד שזכה להצלחה מועטה. הבכור מ16 ילדיו של סמואל היה קארל, שנהג לעזור לאביו בהופעותיו. הוא למד, בנוסף לקסמים, גם לחקות קולות של ציפורים וחיות אחרות. יום אחד חמקו קארל וחבריו מבית הספר לארמון שניצב בסמוך. הוא טיפס על עץ והחל להשמיע קולות של ציפורים. הנסיך שעבר עם סוסו ושמע את הציפור המיוחדת בא לראות אותה אך נתקל בפרצופו של קארל. הוא הציג את הנער למלך לואי פיליפ ואלה עודדו את קארל להופיע בפניהם.

קארל שב ונפגש עם הנסיך 25 שנים מאוחר יותר, כאשר הופיע בפני מלכת ספרד, איזבלה השניה. הוא נכנס לעסקי הרפואה כפי שביקש אביו, אולם הקסמים השתלטו והוא שב לעסוק בנושא. הוא בנה לעצמו מופע, נסע לאנגליה, ותוך 3 שנים קיים 300 מופעים באולמות מלאים. העיתונים של 1848 היו מלאי שבחים ליכולתו.

הרמן הציג את עצמו כ"הקוסם המוביל של צרפת", דבר שהיה שקר ביסודו. כאשר  הקוסם רובר-הודין גילה את הפירסום הוא תבע את הרמן וזה נאלץ להסיר את הכינוי מהפוסטרים. מסתבר שאחד מעוזריו של רובר-הודין מכר ציוד מועתק של הקוסם להרמן, דבר שבגללו נכלא העוזר. הרמן לא המתין לרובר-הודין שיגיע ללונדון. הוא עבר בכל אירופה והופיע בפני מלכים, רוזנים ומשם המשיך לדרום אמריקה וארצות הברית. בשנת 1861 הופיע הרמן בפני הנשיא לינקולן ושאר אנשי הבית לבן. הוא חזר לאנגליה. הפעם הוא הופיע שוב בפני אותם קהלים, אולם ללא אביזרים כלל, רק עם ידיו ומחשבתו, בהצלחה רבה. עוד

אלכסנדר הרמן - נציג של עוד משפחה מפוארת של קוסמים יהודים אלכסנדר הרמן (Hermann the great) (1844-1896)

אלכסנדר היה האח הצעיר של שבט הרמן. בגיל 10 עזב את בית אביו כדי להצטרף אל אחיו הגדול קארל. עד גיל 17 כבר הספיק להיות בכל אירופה וארה"ב. כשרונו של אלכסנדר היה ענק. בשנים 1871-1874 הופיע 1000 ערבים רצופים בEgyptian Hall של לונדון, אולם ענק. הוא מונה גם לקוסם החצר של אלפונסו ה-12, מלך ספרד, והוזמן להופיע בארמונות רבים. ב-1875 נישא ועבר לגור בארה"ב. יצא לו מוניטין רב בשל מומחיותו, חריצותו, גיוון בהגשת המופע וכן בשל הופעתו הבימתית והיצירתיות שלו בפרסום. אחד הדברים שפירסמו אותו היה העובדה שנתן שטר של דולר לכל מי שלבש פרסומת שלו על גבו. עוד

במאה ה19 המשיכו קוסמים יהודים במסורת אבותיהם

מקס מליני

מקס כץ ברייט (1875-1942) נולד בפולין אך היגר בגיל צעיר לארה"ב. כגיל 12 התחיל ללמוד אצל "פרופסור זיידן" קוסם יהודי אחר שגר בניו יורק והפך לשוליה שלו. מליני היה קוסם ידוע מאוד באירופה ובארה"ב. הוא הופיע בפני נשיאים, עשירים, מלכים וקיסרים. הוא היה ידוע באישיותו הצבעונית. הטריק המפורסם שלו היה הוצאת בלוק קרח גדול מתחת לכובע של אחד הצופים. ריקי ג'יי (עליו נספר בהמשך) מספר על יהדותו של מליני, שפעם הוזמן לארוחת ערב מלכותית שהוגש בה בשר חזיר. מקס מליני כיסה את החזיר במטפחת גדולה וכאשר הרים אותה היה שם תרנגול הודו מבושל במקום החזיר. עוד נייט לייפציג

נייט לייפציג (1873-1939)

יליד שוודיה, צבר מוניטין במופעי במה עם חפצים קטנים כגון קלפים, מטבעות, שעונים ומטפחות (קסמי קלוז אפ). הוא היה אופטיקאי במקצועו. במופע שלו הוא היה מזמין לבמה ועדה שתבחן את מעשיו ותדווח לקהל על אמיתותן של ההתרחשויות. החפצים שאיתם עשה את הניסים שלו היו קטנים מכדי שניתן יהיה לראותם ממרחק. לייפציג התפרסם גם כקוסם של קוסמים ויצר טכניקות חדשות שהצליחו להערים גם על מוחותיהם של הקוסמים הידענים ביותר.

לאפאייט

זיגמונד נורברגר, גרמניה (1872-1911) למרות חייו הקצרים נודע לאפאייט כאילוזיוניסט בשל ההופעה הבימתית המיוחדת שלו והתפאורות שיצר. הוא הגיע לארה"ב בגיל צעיר מאוד והחל לחקות את צ'ינג-לינג-פו, אבל הפך לאחד האומנים המרוויחים ביותר של אותה תקופה. רוטינת החלפת בגדים מהירה והקסם של הפיכת בחורה לאריה הפכו אותו למבוקש מאוד. בגיל צעיר מאוד בזמן שהכין קסם למופע באולם באדינבורג, פרצה שריפה באולם והוא היה בין 11 ההרוגים. עוד ועוד כתבה על לאפאייט וכלבתו, מותם וקבורתם… סיפור מעניין!

המאה העשרים: קוסמים יהודים כבשו את במת הקסמים העולמית

הוראס גולדין

הוראס גולדין

היימן גולדשטיין, פולין (1873-1939) אחד הקוסמים הדגולים והחשובים בארה"ב בתחילת המאה העשרים. כמהגר שהגיע בגיל מבוגר יחסית, סבל גולדין ממבטא כבד, מה גם שהיה מגמגם, לכן למד להציג את הקסמים שלו, בניגוד למה שהיה מקובל אז, מבלי לדבר כמעט בכלל. הוא יצר סגנון של מופע זורם ומהיר שבו קסם רדף קסם. הוא המציא קסמים רבים והיה הראשון שהציג גירסה של חיתוך דרך בחורה. עוד

אריק יאן האנוסן

הרשמן שטיינשניידר, אוסטריה (1889-1933) הנוסן היה בן לאב קומיקאי וב1918 כבר הפך לסנסציה בגרמניה עם יכולתו לקרוא מחשבות ולנבא את העתיד. לאחר שנעצר ב1928 באוסטריה הוכיח את יכולתו גם בבית המשפט וזוכה. במהלך מסע ההופעות שלו עבר אפילו בארץ ישראל. הנוסן ניבא את עלייתו של היטלר לשלטון. קשריו של האנוסן עם המפלגה הנאצית הביאו לו ממון וכוח. יש גם עדויות המקשרות אותו עם שריפת הרייכסטג. האנוסן נרצח בנסיבות מסתוריות. מאמר שלם על חייו של האנוסן תוכלו לקרוא כאן.

הארי הודיני

הארי הודיני אריך וייס הונגריה (1874-1926) בנם של רבי מאיר סמואל, רב של קהילה רפורמית שהיגר מהונגריה לארה"ב, וססיליה וויס. הוא קרא לעצמו הודיני של שמו של הקוסם הצרפתי המפורסם רובר-הודין שעזר לצרפתים להתגבר על מרד באלג'יר בעזרת קסמיו. הוא למד את רזי הקרקס והקסמים והחל להופיע עם חברו למפעל יעקב היימן.

בשנת 1894 נשא לאישה את הזמרת וילהלמינה ריינר ושמה הבימתי היה בס הודיני. הם ביצעו יחד את האילוזיה הפופולארית עד היום ה-מטמורפוזה. בקסם הזה קשרו את הודיני באזיקים בתוך שק שהונח בתוך ארגז. בס נעמדה מעל הארגז, הרימה בד ותוך שלוש שניות הם התחלפו. אט-אט החל הודיני להוסיף למופע שלו תרגילי היחלצות שונים ומגוונים. אנשים הביאו אזיקים מכל המינים, כספות וארגזים והודיני היה משתחרר מהם. הוא גם יצר אתגרים משלו. זרקו אותו לתוך נהרות, כלאו אותו בבתי סוהר ותמיד הצליח להשתחרר. הוא הוזמן להופיע ולעמוד באתגרים בכל רחבי העולם. הוא היה גם איש יחסי ציבור מעולה. כאשר הגיע לעיר חדשה נהג להיכנס לתחנת המשטרה ולבקש ממפקד המשטרה לכלוא אותו, משם השתחרר תוך זמן קצר. הוא נענה לאתגרים גם בחוצות העיר, מקום בו אנשים רבים התקהלו בחינם וכך מילא אולמות בתשלום בימים שלאחר מכן. באוסטרליה היה לאדם הראשון שהטיס מטוס. בהמשך הקריירה שלו הכריז הודיני מלחמה על מדיומים מתחזים ושרלטנים שטענו לכוחות על טבעיים, ונהג לחשוף את שיטותיהם. הודיני גם כיכב במספר סרטים כמו זה למשל.

הודיני נפטר באופן טראגי בקנדה. הוא תמיד התגאה ביכולתו לשלוט בשרירי הבטן שלו. תלמיד שהיה חסון במיוחד והגיע לבקר אותו לאחר מופע חבט עם אגרופו בבטנו של הודיני שלא היה מוכן למכה וגרם לפגיעה בתוספתן. הודיני ערך מופע באותו ערב והובל לבית חולים מאוחר מדי. הוא נפטר ב31 לאוקטובר 1926, בליל כל הקדושים. הנה קליפ עם מעט זכרונות מהאיש והאגדה… ועוד תוכנית דוקו.
בשפה האנגלית קיים ביטוי על שמו houdinize כלומר – לעשות דבר בלתי ייאמן. עוד

הארדין

(1876-1945) תיאו – אחיו הצעיר של הודיני ונחשב לממשיך דרכו. גם כשהודיני היה בחיים הוא שלח את הארדין להופיע באולמות הקרובים למקום שבו הוא עצמו הופיע. הוא רצה לעורר את התחרות ביניהם ורצה שכמה שיותר אנשים יסתקרנו וינסו לחרוץ דעה מי טוב יותר. הארדין היה קוסם מעולה בזכות עצמו. עוד

ג'וזף דנינג'ר

ג'וזף דאנינג'ר

ארה"ב (1892-1975) קורא מחשבות שצבר מוניטין בינלאומי. בגיל 16 כבר הופיע בוודוויל ושם פיתח את יכולת קריאת המחשבות שלו. כבר בגיל 17 הוזמן להופיע אצל נשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט ואצל הממציא תומס אדיסון. הוא הצליח לשבות גם את דימיונם של קוסמים בני תקופתו, כגון הודיני ותרסטון שבאו וניסו לשאוב ממנו את סודותיו. דאנינג'ר החל להופיע בתוכניות רדיו שבועיות ובהמשך גם בטלוויזיה. במשך הקריירה שלו הופיע באירופה, התארח אצל האפיפיור וקרא את מחשבותיו וכן התארח פעמים רבות בבית הלבן. עוד

ריצ'ארד שטיין

סוחר טקסטיל מברלין שהתמחה בקסמי מטבעות. ברח ב1933 להולנד ומשם, לאחר המלחמה, עלה לארץ ואף הופיע פה. אם אתם יודעים מה עלה בגורלו, נשמח אם תיידעו אותנו.

צ'ן קנסטה - מנטליסט מופלא שהתארח פה בארץ

צ'ן קנסטה

חננאל מיפלאו – פולין (1920-1999) בגיל 17 למד באוניברסיטת קראקוב, לפני שעבר לירושלים ללמוד פסיכולוגיה. ב1940 התנדב לחיל האויר הבריטי והוצב בצפון אפריקה, יוון ואיטליה ולאחר המלחמה התיישב באנגליה. הוא למד טכניקות של זיכרון. השימוש שלו בזיכרון חזותי נתן לו אפשרות לגלות כמה פעמים מופיעה אות מסויימת בעמוד זה או אחר. הוא יכול היה לנבא את סדר הקלפים בחפיסה מעורבבת.

צ'ן הופיע בתוכניות טלוויזיה רבות באנגליה, בארה"ב וגם פה בישראל בתוכנית של מאיר שלו. אם קרה שאחד הטריקים שלו השתבש הוא סירב לחוש נבוך. לדבריו, שגיאה בביצוע מוכיחה שזה לא היה טריק, אלא ניסיון לקריאת מחשבות אמיתית שנכשל. לאחר פרישתו מעולם הקסמים ב1971 חזר לעיסוקו האהוב והמוצלח: ציור. עוד

מרוין רוי

Marvyn Roy מיסטר אלקטריקבשמו האמיתי מרוין לוי היה ידוע בכינוי "מיסטר אלקטריק". נולד באחד באפריל 1925 והתחיל לפתח את המופע שלו "אמנות באור" ב1949 יחד עם אשתו קארול. הם זכו במספר לא מבוטל של פרסים, ביניהם פרס קוסם השנה של אירגון הIBM – International Brotherhood of Magicians. מרוין נפטר בגיל 95.

איגור קיו (הירשפלד)

רוסיה (1944-2006). איגור היה בנו של קוסם (אמיל קיו) ממשפחת אמני קרקס ברוסיה. איגור זכה בפרסים רבים, הופיע בתוכניות טלויזיה רבות ואף היה נשוי לבתו של נשיא ברית המועצות ליאוניד ברז'נייב, נישואין שארכו רק 9 ימים. עמוס לבקוביץי - קוסם ישראלי שזכה מספר פעמים בתואר קוסם השנה של המג'יק קאסל

עמוס לבקוביץ'

קוסם ישראלי שהתמחותו העיקרית היתה עם יונים. האיכות הבלתי מתפשרת שלו הובילה אותו מסביב לעולם יחד עם חברותיו בעלות הכנף. עמוס זכה מספר פעמים בתואר היוקרתי "קוסם השנה" של האקדמיה לאומנויות הקסמים בארה"ב. הקריירה שלו בארץ בשם הבימתי "עמוס קדברא" כללה הופעות בהצגות כגון "ציפי קונץ" שנכתבה על ידי הסופר פוצ'ו ובהשתתפות ציפי שביט. לעמוס היתה סצנה בסרט Rumor Has It  של רוב ריינר. באחד הרגעים במופע שלו, הוא כיבה סיגריה בוערת במטפחת. לפתע הופיע עליה הסמל – אסור לעשן, ואז יצאה ממנה עוד יונה לבנה. בנוסף לכך שהיה חבר קרוב ועזר לי להיכנס לתוך עולם הקסמים, עמוס גם היה במידה רבה גיבור ילדותי. עמוס נפטר ביוני 2013 מסרטן ריאות.

טיהאני

פרנץ זיסלר (1918-2016) האיש שהקים, הפיק וכיכב בהופעת הקסמים הגדולה ביותר בעולם, שהסתובבה במקסיקו ובדרום אמריקה משך למעלה מארבעים שנה. עוד

דייויד ברגלאס

נולד באנגליה ב1926, למד קסמים מקן ברוק. למד פסיכותרפיה, אך בחר לעסוק בקסמים. מקצוען משנת 1953 עם הופעה שכוללת זיכרון, קריאת מחשבות וכייסות. הופיע בסדרות טלוויזיה רבות באנגליה, גרמניה, שוודיה והולנד. ברגלס גם היה נשיא אגודת הקוסמים הבריטית, The Magic Circle. דייויד מפורסם מאוד בין קוסמים בשל הקסם "כל קלף בכל מספר" שעבורו יצר גרסה שמצליחה להטעות קוסמים רבים. בנו מרווין מייצר ומשווק קסמים בכל העולם. עוד

פרד קפס

פרד קאפס אברהם פיטר אדרינוס בונג'רס הולנד (1926-1980) נחשב לגדול הקוסמים בעולם בשנות החמישים. לפרד קפס היו שני סוגי מופעים. בראשון, שהיה בליווי מוסיקה, הפיק שטרות יש מאין, עישן את אגודלו והפיק עשן, מטבעות ענקיים ואינסוף מלח מתוך ידיו הריקות – טריק ש"הפיל" כל קוסם שראה אותו עושה זאת. במופע השני דיבר פרד באופן מצחיק ומבדר ועשה קסמים מדהימים שסחפו בהתלהבות את הקהל. הוא הקוסם היחיד שאי פעם זכה 3 פעמים בתואר אלוף העולם בקסמים בתחרות הנערכת פעם ב3 שנים- FISM. עוד, וידאו – אל תפספסו

אל גושמן

ארה"ב (1920-1991) היה בן של אופה מניו יורק. אלברט הצעיר התעניין בקסמים מגיל צעיר, אולם כאשר התבגר צריך היה לעבוד במאפייה של אביו. הוא השקיע את כל זמנו הפנוי בקסמים. הוא התחרה פעמים רבות עם שני קסמים שאהב מאוד: סכיני גילוח מהפה וסופת שלגים, אולם מעולם לא זכה. ב1946 הוא התחתן עם דורותי קיפסיוס ונולדו להם 4 ילדים. ב1957 נפטר אביו, והעסק שכלל כבר 3 מאפיות התחלק בין שלושת הילדים.

אלברט ניהל את המאפיה המקורית עד שמכר אותה. משאביו הידלדלו כל כך עד שמכר כל מה שהיה לו כדי לפרנס את משפחתו. הוא התחיל לצבור מוניטין כקוסם זריז ידיים במיוחד ונתן כמה הרצאות לקוסמים בסביבה. באוקטובר 1963 הוא יצא לסיבוב הרצאות בכל ארה"ב. כאשר הגיע ללוס אנג'לס היה לו מוניטין של אחד הקוסמים הגדולים בעולם. הוא הביא לשם את משפחתו והם חיו ליד המג'יק קאסל בשנים הבאות.

אל גושמן פיתח צורת הופעה חדשה שלא היתה קיימת קודם לכן. הוא נהג להושיב צופים משני צדדיו ועם הקהל שלפניו עשה קסמים מדהימים של זריזות ידיים עם קריצה ממזרית בעיניו. מטבעות הופיעו מתחת לחפצים לכל אורך המופע וכן כדורי ספוג בתוך ידיהם של אנשים. היום יש רק קטעי וידאו שיכולים להעיד על גדולתו של האיש. אספר לכם רק שלמרות שראיתי את המופע הזה פעמים רבות, התפלאתי והתפעלתי שוב ושוב. עוד

מקס מייבן

מקס מייבן פיליפ טורנר גולדשטיין נולד ב1950 בארה"ב. אורסון וולס כינה אותו "המוח המבריק ביותר בעולם הקסמים". מקס הוא מנטליסט וקורא מחשבות שעשה לעצמו שם בינלאומי כאומן מופיע, מנחה טלוויזיה, יוצר קסמים, יועץ לגדולים כגון קופרפילד, בלקסטון, לאנס ברטון ואחרים. מייבן המציא ופיתח קסמים רבים ופרסם אותם בכל המגזינים האפשריים לקוסמים, חלק מהם גם בשמו האמיתי, פיל גולדשטיין.

את הרעיונות שלו ניתן למצוא כמעט אצל כל קוסם ומנטליסט מודרני. מקס בילה שנה בילדותו בעיר רחובות שבישראל בעת שאביו עבד במכון ויצמן. מקס גם ביקר והרצה בארץ מספר פעמים. בחודשי הקיץ 2012 עלתה הסידרה "מי יפיל את המאסטר" בערוץ 2 ובה מקס מייבן היה הקוסם שמולו התייצבו קוסמים ישראליים בניסיון לתעתע בו. עוד

אורי גלר

ישראל. בתל אביב ב20 דצמבר 1946 נולד האיש שהעלה יותר מכל אחד אחר את ישראל למפת עולם הקסמים (למרות שהוא מכחיש את היותו קוסם). לדבריו, החוויה העל-טבעית הראשונה שלו התרחשה בגינה ליד ביתו. אורי עמד ליד שיחים והרגיש לפתע משהו מאסיבי תלוי ממש מעליו ואז משהו פגע בו – קרן או אור והוא נפל לארץ. מעט לאחר מכן, אורי אכל מרק כשאמו לפתע הבחינה שהכף התכופפה.

גלר הוא מקצוען מאז 1969 והוא הופיע והרצה בכל רחבי העולם. המחלוקת סביב יכולותיו של אורי גלר פירנסה סופרים רבים ביניהם ג'יימס רנדי בארה"ב ויוסי אלון בישראל שהקדישו זמן רב לשאלת גלר. הם הוכיחו כי הם מצליחים לבצע בדיוק את אותן תופעות ללא התערבות של כוחות על טבעיים באמצעות כלים מתוך אמנות הקסמים. בתוכנית "היורש" הצליח אורי לגרום לקוסמים רבים ברחבי העולם לשתף איתו פעולה כדי לקדם את עצמם באמצעותו, ואותו באמצעותם.

התוכנית שודרה במדינות רבות וזכתה להצלחה. בין אם חושבים שיש לו כוחות או לא, אורי שמח שחושבים עליו. בלהט הרגשות בתקופת התוכנית "היורש", בשעה שהתארחתי בשידור חי אצל רפי רשף, קראתי למעשיו של אורי גלר "נוכלות" ויכול להיות שהשפעתי עליו. בזמן האחרון הוא כבר לא טוען שהוא בעל יכולות אלא מתייחס לעצמו כאל "Mystifier" – איש מיסתורין. בזמן האחרון אפילו קורא לעצמו אמן אשליות ומנטליסט.
לאחרונה פתח אורי מוזיאון ביפו שבו מוצגים פריטים שאסף במהלך הקריירה הארוכה לו והמפגשים הרבים עם אושיות מהעולם הגדול. עוד

ריקי ג'יי

קוסמים יהודים יש רבים אבל ריקי ג'יי מיוחד במינוריצ'ארד פוטאש, נולד ב1948 בארה"ב, אחד מאמני זריזות הידיים המוכרים ביותר בעולם. ההצגה "ריקי ג'יי ו52 העוזרים שלו" בבימויו של דייויד מאמט היא מופע תיאטרון של אדם אחד שהופיעה בברודווי וזכה לתשואות של כל המבקרים.

כאספן בלתי נלאה של מידע הקשור לדברים מיסתוריים, מופעים מוזרים וכדומה הוא הוציא לאור ספרים רבים ביניהם "חזירים מלומדים ונשים חסינות אש".

ריקי היה שחקן מוכשר ומבוקש והופיע כבר בסרטים רבים כגון: שם המשחק, דברים משתנים ועוד. עוד מויקיפדיה, מIMDB, והנה סרטון בו ריקי מספר על חייו. ריקי נפטר ב2018. מאמר על חייו ועל האוסף שלו למכירה בסוטביז מתוך הניו יורק טיימס

דייויד קופרפילד

דייויד קוטקין, נולד בארה"ב ב1956. בן לאמא ישראלית, נתנייתית ואב יהודי. דייויד החל את הופעותיו בשם דוינו הגדול בגיל 12. בגיל 16 הוא כבר לימד קסמים באוניברסיטת ניו יורק. בעת לימודיו בקולג' שובץ למחזמר שהופיע בשיקגו. היה עליו לשיר, לרקוד ולעשות קסמים בו זמנית. למחזה קראו איש הקסם ושם השתמש לראשונה בשם דייויד קופרפילד.

בעקבות תוכנית זו הוא הנחה תוכנית מיוחדת על קסמים ברשת ABC ולאחריה הפיק תוכנית מיוחדת עם קסמיו. בכל תוכנית ספיישל כזו עשה דייויד אשליה כבירה ומיוחדת כמו: העלמת קרון רכבת, היחלצות מבית סוהר, העלמת פסל החירות. לצד האשליות הגדולות עשה הרבה קסמים קטנים יותר בשיתוף קהל ובעזרת כוכבים מפורסמים.

קופרפילד הוא אחד האומנים העשירים בעולם ולפי פורבס היה בשנת 2000 בין עשרת האמנים המרוויחים ביותר בעולם ועשה כ500 הופעות בשנה. עוד

ריצ'ארד קאופמן

ארה"ב. מגיל צעיר החל קאופמן לאייר ולכתוב ספרי קסמים עבור הארי לוריין ולאחר מכן בשם עצמו. הוא פירסם את עבודותיהם של קוסמים כגון דייויד רוט, יוג'ין ברגר, רון ווילסון, דייויד וויליאמסון, דרק דינגל ואחרים, ביניהם גם קוסמים יהודים. היום הוא הבעלים והמו"ל של Genii, המגזין האיכותי בעולם לקוסמים.  המגזין

דייויד בליין

דייויד בליין - קוסם יאמריקאי עכשווי דייויד בליין ווייט נולד בארה"ב בשנת 1973. הוא נולד לאם יהודיה והיא שדחפה אותו כילד לעסוק בקסמים. הוא למד קסמים משחק ותיאטרון והחל להופיע באירועים של העשירים והמפורסמים בניו יורק.

דייויד פגש שם אנשים כגון מדונה, ג'ק ניקולסון, שוורצנגר ואחרים ונוצר לו קשר טוב גם עם מפיקים. הוא שלח קלטת שלו לרשת ABC, שגם פירסמה את קופרפילד בתחילת דרכו, והציע להם את שירותיו.

הם קבעו איתו פגישה ובזמן הפגישה הוא ריחף את עצמו באויר. בהמשך הוחלט על קיום תוכנית ספיישל בת כשעה של "קסמים ברחוב".

בליין נחשב היום לכוכב על ואחד האמנים המצליחים בארה"ב. עוד

* * *

יש עוד המון קוסמים יהודים שלא הספקנו לכתוב עליהם אבל זה הזמן לעצור ולשאול:

איך זה שיש בין הגדולים ביותר כל כך הרבה קוסמים יהודים?

האנשים שציינתי הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה של קוסמים יהודים שיכולה למלא כרכים עבי כרס.

קורות החיים של האמנים קוצרו במאמר זה עד כדי שלדים דקים בלבד ולו רק כדי להציג את העובדה המדהימה הזאת: קוסמים יהודים באמת נותנים את הטון בעולם הקסמים.

השאלה שעולה שוב ושוב כאשר רואים את המסה הזאת של מפיקי חלומות, יוצרי אשליות, קוראי מחשבות, מנטליסטים, אמני חושים וקוסמים שהם ביסודם יהודים:

האם יש קשר בין היהדות לבין הצורך לעשות קסמים? אולי הצורך להתבטא באופן קסום נובע ממשהו שההורים היהודיים מעניקים או חוסכים מילדיהם?

האם המוח היהודי שונה במשהו ממוחותיהם של בני הדתות האחרות? ייתכן שהצורך היהודי להיות זמין לנדודים, ההסתכלות כאאוטסיידר על הדברים, הצורך בהתפלפלות ושטף הדיבור הם שגורמים לרבים כל כך מהיהודים להצליח בתחום?

ספרו לי מה אתם חושבים…

יומקסים,

אורי.

הערות:

© כל הזכויות שמורות לאורי אשכנזי.

אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 − twelve =