אמן חושים, מנטליסט, וקוסם נפגשים…

אפשר לשתף את הקסם...

אמן חושים, איך זה עובד?

כל מה שאנו יודעים על העולם והאנשים סביבנו נקלט על ידי החושים שלנו. אם כך, כיצד אמן החושים יודע יותר ממה שאנו, בני תמותה פשוטים, יודעים? האם יש לו יכולות אחרות? חושים שונים?

אמן חושים איך זה עובד? - השפעה או אשליה
אמנות חושים – השפעה או אשליה

כאשר אנו בוחרים דבר מה, אנו בטוחים כי אנו עושים זאת מתוך החלטיות עצמית, מרצוננו האישי, החופשי.

אולם כאשר אמן חושים מאפשר לנו לבחור מבין שלל האפשרויות ומראה לנו כי הוא ידע במה אנחנו נבחר עוד לפני שבחרנו בזה, האם זה אומר שהוא השפיע עלינו לבחור על פי רצונו? האם הוא היפנט אותנו? כיצד הוא כפה את רצונו עלינו?

אם אמן חושים הצליח לגרום לנו לבחור משהו, אז אולי הוא יוכל לקחת כל מוצר ולגרום לנו לרכוש אותו מבלי שנזדקק לו. הוא יוכל להנהיג אומות שלמות לפעול בדרכים שהוא בוחר עבורם, הוא יוכל להביא שלום עולמי… זה מעורר מחשבות, חלומות, הדימיון מפליג רחוק… אבל מה באמת קורה פה?

בואו נשים דברים בפרופורציה ונבדוק מהו באמת אמן חושים (או מנטליסט, כפי שנהוג לאחרונה להגיד) ובמה הוא נבדל מבני האנוש הרגילים 🙂

 קוסם, מנטליסט או אמן חושים?

מנטליסט, אמן חושים, וקוסם הולכים ברחוב בשעת צהריים ולפתע רואים שטר כסף מונח על המדרכה. אמן החושים אומר: "זה לא יכול להיות, תראו מה כתבתי!" הוא מוציא פתק מהארנק שלו ובו כתוב: "בשעה 12:35 בשעת טיול עם חברים אמצא שטר של מאתיים ש"ח". המנטליסט אומר: "זה בלתי ייאמן, תראו מה אני כתבתי!" הוא מוציא מתוך ארנקו מעטפה סגורה ובתוכה פתק שעליו כתוב: "בשעה 12:36 חברי אמן החושים יציג פתק בקשר לשטר של מאתיים ש"ח".

הקוסם שותק, מניף את ידו וגורם לשטר לרחף אל היד שלו. הוא מקפל את השטר, מכניס אותו לכיס וממלמל לעצמו: "אני פשוט לא מאמין שמצאנו 200 ש"ח!!!"

🙂

על האמנות שבהונאת החושים

למרות מה שכתבתי על חמשת החושים, קראתי פעם כי אמן חושים משתמש בחמשת החושים הרגילים והטבעיים שיש לכולנו (לפחות לרובנו) כדי ליצור את האשליה שיש לו "חוש שישי".

חוויה כזאת מזכירה למתבונן את סיפורי שרלוק הולמס שיודע עליך הרבה יותר ממה שהוא אמור לדעת רק מעצם ההתבוננות.

אמנות חושים - איך קוראים מחשבות
מנטליסט/אמן חושים – מהמיינד שלי לשלך וההיפך!

אבל מה פתאום "אמן חושים"?

במהות של כל אמנות קיימת יצירה של אשליות. אשליות שמשפיעות על אחד או יותר מהחושים שלנו. הצייר יוצר באמצעות כתמי צבע אשליות ויזואליות הנקלטות על ידי חוש הראייה. לפעמים עצם ההתבוננות בציור אפילו מייצרת במוחנו סיפור.
המוסיקאי משתמש בצלילים כדי ליצור אשליות שמיעתיות וגם שם לפעמים חשים בעלילה.
בפיסול מוסיפים לאלמנט הויזואלי גם אלמנט של מגע – חוש המישוש.

אמן החושים מעצב אשליות שנוגעות לתפיסה החושית שלנו בעצמה.
דוגמאות: הוא יכול אולי לגרום לך להאמין שהמחשבות הפרטיות שלך מוקרנות במחשבתו של אדם אחר. או שמספר פעולות שחשבת שעשית באופן אקראי, בעצם היו מכוונות כדי להגיע לתוצאה שהיתה ידועה לו מראש.

ברוב המקרים, מדובר באשליה שאמן-החושים שולט כביכול בתודעתם של אנשים אחרים.

התודעה (התפיסה, השכל) שלנו מתחלקת לגורמים שונים ובהם: הקליטה החושית, הזיכרון, ועיבוד המידע לצורך שימוש. בכל אחד מאלה יש לאנשים טעויות, עיוותים, אשליות, סתירות ואף אמונות שגויות.

אמן חושים מנצל את הטעויות, הסתירות, העיוותים והאמונות שיש לקהל שלו לגבי המציאות באמצעות שימוש בטכניקות שנאספו משך דורות רבים. רבות מטכניקות אלה תועדו בספרים של אמנות הקסמים.

משחר ההיסטוריה ועד לעתיד הרחוק ביותר

אמנות הקסמים קיימת כבר אלפי שנים. אוצרי הסודות שלה יודעים לספר על הדרכים שבהן השתמשו קוסמים כדי להפחיד, להרתיע, להדהים ובעיקר להפליא אנשים ואפילו אומות שלמות באמצעות התכסיסים והטריקים שלהם.

כבר בהיסטוריה המוקדמת של המין האנושי, לבעלי היכולת להבין ולהשתמש בתהליכים פסיכולוגיים כאלה על מנת להשיג יתרון על פני אנשים אחרים קראו קוסמים או מכשפים.

הקוסמים ידעו שבאמצעות שתילת רעיון אצל אדם אפשר ליצור סכסוך ומלחמה. (חלקם האמינו שאפשר לעשות גם את ההיפך הגמור – להרגיע ולאחד. אבל לרוב ייחסו להם תכונות של קדושים דתיים) אנשים כאלה בדרך כלל לא הובילו אנשים לקרב אלא שהו ליד המנהיגים והדריכו אותם. חלקם היו מומחים בריגול, בהשגת מידע סודי, שכלול אמצעי הטעייה והסתרה, אחרים בגמישות וגם ביכולת להתחפש ולהתחזות לאחרים.

קוסמים הם אנשים המיומנים ביצירת אשליות ומשתמשים בכל דרך אפשרית כדי ליצור (לכאורה) את הבלתי אפשרי.

אבל כל הקטע הזה של אמן חושים, איך זה עובד במציאות? איך אעשה את זה בעצמי?

בימינו אפשר לעשות קסמים בקלות מבלי ללמוד כמעט בכלל על רזי האמנות האמיתיים, מפני שאפשר לרכוש טריקים רבים באינטרנט (ראו דף זה) ויש גם אלפי סרטונים שמלמדים קסמים פשוטים ובחינם…

זאת התחלה טובה, אבל כדאי להבין שיש עוד המון מה ללמוד ולחקור, מפני שאמנות הקסמים מסתירה בתוכה חלק מהסודות של הקליטה והתפיסה האנושית.

כיצד הקוסמים גורמים לקהל שלהם להאמין שהם באמת חווים את התופעות הללו?

אמן חושים איך זה עובד? - אשליות בתיבול מעודן
אמן חושים מנחה כנס – אשליות בתיבול מעודן

בכל קסם, תמיד, קיים אלמנט של אשליה (שקר), כלומר אמת שהוסתרה/שובשה.

קוסמים, מנטליסטים ואמני חושים משתמשים בשיטות שונות כדי ליצור אשליות ולהסוות את המציאות ברגעים שונים של חוויית הקסם.


אז אם שאלתם את עצמכם – אמן חושים איך זה עובד? הנה כמה שיטות נפוצות:

  • הסחת דעת  – זאת אמנות בפני עצמה, בעלת עקרונות מוגדרים וברורים. למשל: תנועה גדולה מושכת תשומת לב רבה וכך מסתירה תנועה קטנה.
  • שיטות הסתרה מתוחכמות, הדמייה ואשליות אופטיות. לא יכולים לראות כל מה שנמצא.
  • שימוש בטכנולוגיה שאינה ידועה לצופים, שלפעמים טמונה באביזרים הנראים תמימים.
  • שימוש בשתולים. (אנשים שהוכנו לפני הקטע לשתף פעולה עם הקוסם – לפעמים אפילו מבלי שהם מודעים לכך).

בשנים האחרונות הצטרפה שיטת אשליה נוספת –

קסמי וידאו…

הטכנולוגיה של וידאו היא קסם בפני עצמה. בטלויזיה, ביוטיוב, טיק טוק וכדומה אפשר לערוך קטעים שיגרמו לאנשים להאמין שהם רואים רצף זורם של פעילות, כאשר בעצם, הקטעים ערוכים כך שמה שקרה בהתחלה יכול להיות מוצג באמצע, בסוף או בכלל לא להיות מוצג. (ישנם אמנים שהפכו את הטכנולוגיה הזאת לאמנות בפני עצמה)

בנוסף, הצלם בוחר את זוויות הצילום המועדפת וכך נוצרים אירועים הנראים כמו ניסים. אפילו לקוסמים מיומנים קשה לפעמים לעקוב ולהבין כיצד הקסם שהם רואים בטלויזיה נעשה.

הפעולה של עריכה בוידאו, קיצור קטעים והוצאת הליכלוך הם עניין שכיח בסרטים מכל סוג, כולל סרטים דוקומנטריים. גם אמני חושים משתמשים בעריכה כדי ליצור רושם חזק יותר.

אמני חושים אלה מסבירים את התוצאות והתופעות המשונות והמדהימות שהם מצליחים ליצור תוך שימוש במינוחים מדעיים מעורפלים. למשל: NLP (שהיא שיטה לשינוי דפוסי התנהגות), היפנוזה, קריאת שפת גוף, השאה (סוגסטיה), כוחות על-טבעיים, הבנת צורת המחשבה של אנשים ועוד.

הסברי קש שמהווים בעצם הסחת דעת

אבל העובדה שאמן החושים משתמש במילות מפתח כאלה איננה אלא הסוואה וקישוט לטריק שהוא מבצע באמצעות השיטות העתיקות והמיומנויות של אמנות הקסמים.

הסברי הקש האלה של אמן החושים מזכירים במעט את הסיפור של אורי גלר, שטען כי נחטף על ידי חייזרים שהחדירו לו את הכוחות לכופף מתכות ולגלות מרבצי נפט. לאמיתו של דבר, הוא בעצם משתמש בהסחת דעת ובתכסיסים מתוחכמים כדי להציג את האשליות שלו.

בכל המקרים הללו מדובר בהסברים שקריים שמטרתם היא הסחת הדעת מהסודות, הפשוטים בדרך כלל, של הפלאים. כך הם מפנים את תשומת הלב של הצופה התמים לשאלה: איך אני יכול ללמוד להשפיע על אנשים בצורה כזאת, או איך אפשר לפתח רגישות כזאת לפרטים. אלא ש…גם אם ילכו האנשים ללמוד היפנוזה, שפת גוף וNLP הם לא יקבלו את הכלים שיאפשרו להם להשיג את התוצאות שמשיג אמן החושים.

למה?

כי אמן החושים לא זקוק להם כדי ליצור את האפקט עצמו. הוא משתמש בהם רק כדי לייצר את האוירה המתאימה ולהיראות "אמין" יותר, שהרי הוא נסמך על "מדע".

הערה: אין בכתוב פה כל גינוי או ביקורת לגבי הנושא אלא רק הבהרה לידיעת הציבור.

זה הרגע להציע מופע של אמן חושים, מנטליסט וקוסם מצחיק וגם מדהים לאירוע הבא שלכם… (כן, זה אני 🙂 )

תרצו לדעת עוד על אמן חושים איך זה עובד? תרצו גם התנסות מעשית? זה הזמן להזמין סדנת קסמים וטלפתיה

נקודה שמעניינת אותי מאוד:

האם לדעתך זה הוגן להשתמש בעריכת וידאו בתוכניות טלויזיה? (לשנות את רצף הקסם, למחוק חלקים, או להוסיף משהו בהמשך)

לסיום הנה קטע וידאו מחוייך בנושא

יומקסים,

אורי


אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + five =

מחשבה אחת על “אמן חושים, מנטליסט, וקוסם נפגשים…”