קוסם או מנטליסט – מה ההבדל?
מצאתי בויקיפדיה (באנגלית) כמה הגדרות למילה מנטליזם שהפתיעו את המנטליסט שבי:
מנטליזם:
פילוסופיה: האמונה שהמיינד הוא הדבר (היחיד) שקיים באמת.
פסיכולוגיה: ענפי המחקר שעוסקים בקליטה מנטלית (בין החושים לתודעה) ותהליכי המחשבה.
אפלייה: צורה של אפלייה כלפי אנשים שתוייגו כבעלי הפרעה מנטלית (לוקים בנפשם).
אבל כאן, באדמת הקוסם הזאת, אנחנו מתייחסים למשמעות אחרת לגמרי של המילה מנטליזם:
מנטליזם היא אמנות מופע (Performing Art) בה האמן (המנטליסט) מציג יכולות מנטליות על-טבעיות.
ואילו הגדרת המילה קוסם היא: שחקן המגלם דמות שיש לה יכולות על טבעיות.
שמתם לב לדימיון? …
פרט להבדל הקטן שזה סוג היכולות ("מנטליות"), המנטליסט הוא בדיוק כמו קוסם, לא?
כן ולא.
מנטלי פירושו שכלי, תודעתי, שקשור במיינד, או נפשי.
הביטוי מנטליסט מתייחס בדרך כלל לאמן שמשתמש ביכולותיו המנטליות (כביכול) ואיתן הוא קורא מחשבות, מנבא עתיד, משפיע על התרחשויות ושולט בהתנהגויות של אחרים. זה גם יכול לכלול תקשורת עם העולם שמעבר, פסיכוקינזיס (הנעת הדומם באמצעות המחשבה), זכרון על, ויכולת חישוב אדירה (חישוב מהיר יותר ממחשב למשל).
מנטליסט, אמן חושים, אמן "על-חושי", פאראפסיכולוג, קורא מחשבות, או טלפת… לא חשוב איך תקרא לזה.
חשוב לזכור שהמנטליסט מצליח להדהים בזכות יכולתו לנצל פגם כלשהו בתפיסה של הקהל.
מנטליסט מוצלח יודע לרתום את האמונות הקיימות בכולנו בנוגע למיסתורין של החיים, התודעה והנפש.
רקע הסטורי של מנטליסטים:
רבים מהטריקים שמנטליסטים ואמני חושים מבצעים כיום מגיעים אלינו מהעבר.
במהלך המאה ה19 מדיומים ספיריטואליסטים ביצעו "מבחנים" כדי להוכיח שיש להם כוחות על-טבעיים לתקשר עם המתים/רוחות/אלים.
עם זאת, ההיסטוריה של המנטליזם עתיקה הרבה יותר. קיימות עדויות על תרבות של יודעי הנסתר עוד ביוון העתיקה. אפילו בתנ"ך שלנו מספרים על נביאים ולא רק נביאי שקר ומעלים באוב.
אם נאמין שמה שכתוב בתנ"ך שלנו באמת קרה, האם צריך גם להאמין שהיו להם כוחות על טבעיים? האם אלוהים נתן להם ספויילר על מה הולך לקרות?
ומה עם נוסטרדמוס שהותיר אחריו שלל רב של פואמות המתארות את העתיד שלו, העבר שלנו, בחרוזים שנראים תלושים וחסרי הגיון…
אבל רק אחרי שהאירועים כבר קרו, אפשר למצוא קשר בין החרוזים שהוא כתב לבין דפי ההיסטוריה.
האם הוא אמנם ניבא מאות שנים קדימה? מסקרן!
אמני חושים ומנטליסטים במופעים שלהם נעזרים באותם עקרונות שמשמשים את הקוסמים:
זריזות ידיים, אביזרים מתוחכמים, הסחת דעת, משתפי פעולה, מידע שהושג בהחבא ועוד.
המנטליסט משתמש בכל הכלים הללו כדי ליצור חוויה של מיסתורין הנוגעת במהות החיים. בתודעה.
מנטליסט טוב יודע לגעת בנקודות האפלות שבתודעתנו. אין לנו או למדענים שחוקרים באמצעות התודעה שלהם את העולם שום מושג ממה היא מורכבת או איך היא נוצרה. האם יש בכלל דבר אחר פרט לתודעה?
החלל הגדול הזה משאיר חידות רבות בלב כל אדם. כולנו בעצם רוצים להרגיש שיש משמעות לכל אירוע, להרגיש שהכל מחובר איכשהו.
מנטליסט עם סגנון מגוון (טבעי או על-טבעי)
מנטליסטים מסורתיים כמו ג'וזף דנינג'ר ותיאודור אנמן ייחסו את הצלחת הניסויים שלהם לכוחות נפשיים על-טבעיים.
מספר מנטליסטים בני ימינו, כגון דרן בראון ובנצ'ק מייחסים את התוצאות שלהם למיומנויות טבעיות. היכולת לקרוא שפת גוף, או היכולת לתמרן את תת ההכרה של הצופים באמצעות סוגסטיות פסיכולוגיות.
מנטליסטים אחרים, כגון צ'ן קנסטה ודייויד ברגלס בחרו שלא להסביר את סיבת ההצלחה והשאירו לצופים להחליט למה לייחס את הצלחתם.
אמני חושים רבים מביאים את המופע שלהם לרחוב שם הם מציגים את הקטעים שלהם מול קהל חי שאינו מצפה לניסים.
הם ניגשים לאנשים אקראיים ברחוב ומבקשים להציג להם את יכולותיהם הפלאיות.
אמנים כגון דרן בראון שמצלמים קטעים כאלה ברחוב בתכיפות רבה מציינים לפעמים בפני הקהל לפני תחילת הקטע שכל מה שהם יראו זה אשליה ושהוא לא באמת יקרא את המחשבות שלהם.
בנושא זה יש מחלוקת גדולה בעולם הקסמים: מנטליסטים שמעדיפים לגרום לקהל שלהם להאמין שמה שהם רואים הוא "אמיתי", ולעומתם אלה שטוענים שזה לא מוסרי לרמות את הקהל.
באגודת הקוסמים הישראלית למשל, כתוב בתקנון שאסור לקוסם להציג את עצמו כבעל כוחות על טבעיים.
למרות התקנון, הנהלת האגודה תמכה בחברי אגודה שטענו שהם משתמשים ביכולות על טבעיות.
(האם יתכן שהם יכולים לקרוא מחשבות אבל תקנון מודפס לא?… בהחלט יתכן!)
אז קוסם או מנטליסט – זה משנה?
מנטליסט בדרך כלל לא מערבב קסמים "סטנדרטיים" עם קטעי הטלפתיה שהוא עושה. זה עלול להביא את הקהל לייחס למנטליסט יותר מדי ערמומיות ותחמנות ולאבד בו אמון.
הרבה מנטליסטים טוענים שהם כלל לא קוסמים, וכי מדובר באמנות שונה לחלוטין. לטענתם, ואולי זו האמירה המדוייקת ביותר, הקוסם מעורר ספקנות בעוד שהמנטליסט מעורר אמונה.
אם כך, מה ההבדל בינו לבין רב, או מטיף דתי שגם מצליח לרפא אנשים…
כאשר מנטליסט מגיש את הקטע בצורה הנכונה זה נראה כמו "הדבר האמיתי", בין אם מדובר ביכולת קריאת מחשבות, זיכרון צילומי, יכולות חישוב על-אנושיות, כוח הסוגסטיה, השפעה או שליטה ממשית.
קוסמים, לעומת זאת, מבקשים מהקהל שלהם להשעות את הספק שלהם ולאפשר לדימיון שלהם לשחק עם הקטעים המוצגים.
הקוסמים מודים שהם מאחזי עיניים ומציגי אשליות.
הקהל מבין שהאשה לא באמת נחתכת לשניים ושהקוסם לא באמת מסוגל לעופף או להעלים פילים. הקהל יודע, – זאת אשליה!
ובכל זאת, אם בוחנים את מה שקורה מאחורי הקלעים, אפשר לראות שהמנטליזם מושתת רובו ככולו על אמנות הקסמים ועל היכולת להעמיד פנים.
מנטליסטים שהשפיעו על העולם
היו מנטליסטים שהשתמשו בטכניקות שלהם מחוץ לאולם המופעים ולא דווקא לצרכי בידור. חלקם עשו זאת כדי להשיג רווחים כספיים גדולים, חלקם פוליטיים. דוגמאות מוכרות:
אריק יאן הנוסן, מנטליסט יהודי שעזר להיטלר לעלות לשלטון. הוא נרצח זמן קצר לאחר מכן על ידי הגסטפו. אפשר לקרוא עליו פה באתר.
גריגורי רספוטין כנראה השפיע על הצארינה אלכסנדרה אולם בסופו של דבר ההשפעה המאגית שלו הביאה אותו לכך שהוא נרצח (לאחר כמה נסיונות כושלים).
על וולף מסינג, המנטליסט היהודי סיפרו שהוא נרדף על ידי היטלר וגם שהוא השפיע על יוסף סטאלין. זהו כנראה סיפור בדיוני שהוא עצמו רקח ביחד עם עיתונאי שהיה צמא לסיפורים מרעישים ומצמררים כדי למכור עוד יומונים.
הרוזן אלסנדרו די קליוסטרו עסק בראיית הנסתר, ריפוי ואלכימיה. הוא התחבר עם ארמונות השלטון האירופים ויעץ למנהיגים באותה תקופה. הואשם בכך שהשפיע על חברי האצולה הצרפתית בפרשיית ענק היהלומים, אולם כנראה שכלל לא היה לו חלק בתרמית.
קוסמים שהשפיעו על העולם
והנה רשימה קצרה של קוסמים שהשתמשו בטכניקות שלהם מחוץ לאולם המופעים ולא דווקא לצרכי בידור.
חלקם עשו זאת כדי להשיג רווחים כספיים גדולים, חלקם עשו זאת כדי לתת מעצמם לעולם. דוגמאות מוכרות:
אי אפשר להתעלם מהשפעתו של ז'אן רובר-הודן. הוא עזר לצבא הצרפתי להתמודד עם ה"מרבו" – המכשפים האלג'יראים שניסו להמריד את העם כנגד הכובש הצרפתי.
ג'ספר מסקלין, בן לשושלת קוסמים מפוארת. בעת מלחמת העולם השנייה, הוא גוייס למודיעין הבריטי. הוא השתמש באמנות הקסמים כדי להשלות את הגרמנים ולגרום להם לתקוף מטרות לא נכונות. כך הוא איפשר לבריטים לפעול ביתר קלות וזה הוביל לניצחון הראשון על צבא היטלר..
הארי הודיני הפך לכוכב דווקא כאשר הפך את ההיחלצויות שלו לנושא העיקרי (בהמלצת הסוכן מרטין בק). הוא הופיע בפני משטרת לונדון והסקוטלנד יארד וערך בפניהם הדגמה של היחלצויות. פעילותו יצרה כדור שלג שהוביל אותו לבריחה מהכלא בגרמניה וכך הוא הפך לאגדה עוד בחייו.
הודיני חשף לא מעט מדיומים שרלטניים ואת שיטות הרמייה הנכלוליות שבעזרתן הוציאו מקורבנותיהם כספים רבים.
ג'יימס רנדי ניסה להפוך את עולם השרלטנות לנלעג כאשר יזם את פרס מיליון הדולר למי שיצליח להוכיח שיש לו כוחות על-טבעיים.
אלו היו שישים שניות על ההבדלים והדימיון שבין קוסמים למנטליסטים.
הערה:
מבחינה פילוסופית, אני באמת סוג של מנטליסט. (נא לעיין בהגדרה בראש המאמר)
כאמן, אני קוסם!
אבל קודם כל, משתדל להיות בן אדם 🙂
מאחל לכם שנה טובה ולהתראות באירוע הבא!
רק שמחות!
2 מחשבות על “מנטליסט ליסט קוסם סם”
יפיפה. מלמד. מעורר מחשבה. כתוב מדהים
תודה, אבי!