אין קסמים!?

אפשר לשתף את הקסם...

מופע בלובי של בית החולים שניידר - תרומה לסטארלייט לכבוד חנוכה - מופע שנתי 2014

"אין קסמים!!!" – באמת?

לא פעם כשאני "מְקָסֵם" במופעי קסמים אני שומע ילדים אומרים בקול את צירוף המילים המטריד הזה: "אין קסמים!". בכל פעם שזה קרה, זה גרם לי להתערער ולהרהר: מה, האם אנו באמת מחנכים את הזאטוטים שלנו להאמין שאין קסמים בעולם?

זה אמנם נכון שהאשליות שאני עושה הם טריקים ולא "קסמים". אבל למה צריך להשתמש בהכללה הזאת – "אין קסמים" כאילו שהיא נכונה?

אני מבין את זה שרוצים לגונן על הילדים הפגיעים ולכן משמיעים להם את ההסתייגויות הללו כדי שלא פתאום יקפצו מהחלון כמו פיטר פן או יפחדו מאוד מהמכשפה עם התפוח. ונכון שהאפרוחים האלה עדיין לא מבינים את העולם ממש ולכן הם מושפעים ממה שהוריהם, המחנכים בבתי הספר, הגננות, הדודים, הסבים, והחברים סיפרו להם כדי להגן עליהם… וכך, כשהם פוגשים את הקוסם המגלם בדיוק את ההיפך ממה שאמרו להם, הם מביעים החוצה את מה שהכניסו עמוק בתודעתם. את זה אני עוד יכול להבין…

מילא ילדים אומרים "אין קסמים!", אבל מבוגרים???!

העניין הוא שלא רק עם ילדים זה קורה, לפעמים כשאני מציג את עצמי כקוסם לבני נוער או אנשים מבוגרים אני נדהם לגלות אנשים שעדיין מאמינים לאגדה העממית הזאת שלפיה "אין קסמים!". וזה כבר משהו שגורם לי לאבד את שלוותי. 

מאיפה יש לאנשים את הבטחון והיהירות הזאת "לדעת" דבר כל כך בלתי ידוע וכל כך לא נכון?!

יש אפילו אתרים שלמים שעוסקים באמונה הזאת ש"אין קסמים" ומטפחים אותה ומעודדים אנשים לחיות בסוג של אשליה שהעולם שלנו פועל באופן "מדעי"… 

אלברט איינשטיין אמר פעם: "כל המדע שלנו, כשהוא נמדד אל מול המציאות, הוא פרימיטיבי וילדותי, ואף על פי כן, זהו הדבר היקר ביותר שיש לנו." והוא צדק. המדע הוא ללא ספק יקר וחשוב, ויחד עם זאת, צריך לקחת אותו בפרופורציה. (כי הניסיונות הילדותיים שלנו לתפוס בעלות על היקום וחוקיו הם די מגוחכים, גם אם נאצלים ואביריים)

אבל, אבל, אבל…  למה זה מעצבן אותי כל כך?

כנראה בגלל שגם אני כזה, במידת מה. כלומר, הייתי כזה. גם אני האמנתי בדת ה"מדעית" הזאת… אבל אולי התבגרתי. כיום אני מטיל ספק גם בספקנות.

להגיד "אין קסמים" זה פרדוקס. עצם האפשרות להגיד מילה כלשהי היא קסם!


"אני רוצה להאמין!!!" – באמת?

לאחרונה, לעומת זאת, התחיל מנהג חדש ש"מטריף" אותי כקוסם. אנשים שלא מנסים לתפוס את הטריק. לא איכפת להם איך אני עושה את מה שאני עושה. אני לא מצליח להבין את זה. אנשים שרואים איזה טריק שעשיתי להם ואז, במקום לנסות לפצח אותו, הם אומרים: "אני לא רוצה לדעת איך אתה עושה את זה. אני רוצה להאמין."

זה לא רק הורס את הטיימינג של כל קסם שאי פעם עשיתי, זה גם הורס את עיקרה של מערכת היחסים בין קוסם לקהל.

מה הקטע שלכם?!  זה לא יכול להיות! זה מנוגד לחוקי הטבע. איפה הסקרנות? מה קרה לפליאה – התכונה הכי חשובה של המין האנושי, לאן היא נעלמה?

מילא אם לא הייתם רוצים לפגוע בי ולהגיד לי כמה אתם חושבים שהקסמים שלי דביליים. אבל לרצות להאמין? לאשליות שלי?

כנראה שככה זה: כקוסם אני נתקל בכמות עצומה של ספקנות, כמנטליסט אני נתקל בכמות אדירה של אמונה.

אם חושבים על זה, אפשר להגיד שספקנות (לפחות זו המדעית) היא בעצם ביטוי של אמונה אחת תוך ביקורתיות כלפי אמונה אחרת.

מופע פורים למען עמותה התומכת בתסמונת UP


והנה הגעתם לחלק במופע שבו יש קריאת מחשבות (שלי)

מחמת הצורך שלי להבין את סודן של האשליות ומבלי לפסול מחשיבות המדע שנתן לנו כל כך הרבה כלים לשפר את חיינו, אני רוצה לשתף אתכם במספר חוטי מחשבה שעברו דרכי לאחרונה:

  • אנחנו עבדים של החופש והנוחות שמספקת לנו השיטה המדעית ולא מטילים מספיק ספק בספקנות.ר אורי בעל הקונץ - ת תח תחמ תחמן מיומן
  • בחיי היומיום אנו מקבלים המון דברים כמובנים מאליהם. שמתי לב שכאשר דברים מפליאים אותי אני נעשה מאושר באמת. האם יש דרך להביא את עצמי להתפלא? ואם אמצא דרך כזאת, האם היא לא תהפוך למובנת מאליה?
  • זה שקסמים קשורים לאמונה זה ברור: אין קסם בלי אמונה ולא ניתן לחוות קסם בלי לשבור (לפחות לרגע) אמונה קיימת.
  • אם תחשוב מחשבה חדשה, לא תדע מהיכן היא פתאום הופיעה. יכול להיות שהמחשבה שאני חושב כרגע היא כלל לא שלי. של מי המחשבה? מי אמר שיש למחשבות בעלות או שייכות? אולי הן מסתובבות בעולם בעצמן ונצמדות לאנשים שיכולים לעשות איתן משהו טוב? מישהו פעם מדד מחשבה? מישהו הצליח לזהות את תו-היצרן של איזושהי מחשבה?
  • המחשבה הקודמת לא קשורה לנושא, וזה דווקא מחשיד שאולי היא באמת לא שלי.
  • ועוד נקודה חשובה למחשבה. מישהו פעם החליט שאחת מהזכויות הבסיסיות של כל אחד מאיתנו, היא חופש הדיבור, ומאז אנחנו נאלצים לשמוע המון שטויות. אבל מאחר וגם אני לא כזה גאון, אני מעדיף שתהיה לי הזכות לצעוק את הטיפשות שלי מאשר שאיזה אידיוט, ולא משנה מה האייקיו או הדעה שלו, יחליט בשבילי מה מותר לי להגיד ומה לא!

ואם קראת עד כאן, מגיע לך חיבוק.

שנה נפלאה מתקרבת בצעדי ענק. זה הזמן להתכונן!

והנה התחזית: בשנה הקרובה קסמים לא הגיוניים עומדים להתרחש בחייך ואושר גדול יציף אותך. כיף!

אל תכין את עצמך. פשוט תחווה את הקסם!
אורי


אפשר לשתף את הקסם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 + 15 =